söndag 15 maj 2016

TTouch med Danielle

Först tog jag ut Dúna så Danielle fick titta på henne. Jag hade berättat om problemet med styvheten i bogen och därför visade hon mig hur jag kunde jobba med benen för att lösgöra henne. Hon visade mig var musklerna gick och hur jag skulle känna efter på båda sidorna och känna efter olikheter. Det kändes ganska tydligt att hon var styvare i vänster och hur olika hon var beroende på sida. Mycket intressant! Danielle var jätte bra på att förklara och berätta och hon ville jag skulle göra och känna efter själv så jag skulle lära mig. Det är så mycket som jag tror alla hästägare gör utan att tänka på hur hästen egentligen känns och vad som är bekvämt för hästen. Tex hur högt hästen är bekväm med att du lyfter upp foten och i vilken vinkel.  Var placerar du hoven då du lyfter upp? Var vill hästen ha hoven själv?



Dúna började stor gäspa av behandlingen och nu ska jag göra detta till en rutin varje dag och känna efter om jag känner någon förändring i benen.

Dúna chillar i hagen

Sen var det Varppus tur. Hon hade en dag då nerverna låg mer på utsidan än insidan och ville inte alls stå stilla. Hon vill inte alls bli rörd heller... Danielle gjorde lite markarbete med Varppu istället och då började hon slappna av och lyssna. 



Efter det accepterade Varppu lite svansarbete också som avslutning.  


Danielle kommer kanske tillbaka till Finland i höst för att hålla mera clinics och även för oss här uppe i Österbotten. Detta är isåfall ett tillfälle som den som är intresserad av detta absolut inte får missa! Danielle är super trevlig, kunnig och väldigt bra på att berätta och lära ut. Följ henne på hennes facebooksida!

Alla bilder med text kommer från boken Hästmassage & markövningar med TTouch och TTeam skriven av Linda Tellington-Jones.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar